Pengelasan anak Bumiputera Sarawak

PEMBERITAHUAN PERTANYAAN DEWAN NEGARA SESI JULAI 2011 

 

PERTANYAAN        : LISAN

DARIPADA               : Y.B. SENATOR DR. S. RAMAKRISHNAN

TARIKH                     : 6 JULAI 2011 (RABU) 

 

Soalan

Dr. S. Ramakrishnan minta PERDANA MENTERI menyatakan mengapa dalam Perlembagaan Persekutuan tidak mengiktiraf anak yang bapanya Bumiputra dan ibunya bukan Bumiputra sebagai Bumiputra. Sedangkan mengikut Perlembagaan Negeri Sarawak jika salah seorang ibubapa adalah Bumiputra, anak akan dikelaskan sebagai Bumiputra. Ini berikutan terdapat kes di mana ada pelajar dari negeri Sarawak yang ditolak permohonan oleh Unit Pusat Universiti (UPU) untuk melanjutkan pelajaran ke IPTA disebabkan bukan Bumiputra. 

Jawapan       : Datuk Liew Vui Keong

                          Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri 

Tuan Yang di-Pertua,

Secara khususnya, Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang di negara ini tidak mengandungi apa-apa sebutan mengenai bumiputera. Secara umumnya, Kamus Dewan menjelaskan bahawa “Bumiputera” sama maksudnya dengan peribumi iaitu merujuk anak negeri atau penduduk asli.

Oleh yang demikian, Kerajaan merujuk “Bumiputera” sebagai warganegara Malaysia yang tergolong dalam mana-mana 3 kategori iaitu “Orang Asli” yang merupakan orang asli Semenanjung Tanah Melayu menurut takrif “Orang Asli” dalam Fasal (2) Perkara 160 Perlembagaan Persekutuan yang dibaca bersama dengan seksyen 3 Akta 134. Manakala “Orang Melayu” sebagaimana ditakrifkan menurut Fasal (2) Perkara 160 Perlembagaan Persekutuan, dan “anak negeri” sebagaimana yang ditakrifkan menurut Perkara 161A Perlembagaan Persekutuan yang dibaca bersama dengan Interpretation (Definition of Native) Ordinance Sabah merupakan rakyat Malaysia yang mempunyai kedudukan istimewa yang dilindungi oleh Yang di-Pertuan Agong menurut Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan. Bersandarkan peruntukan tersebut, orang asli, orang Melayu, dan anak negeri Sabah dan Sarawak dikategorikan sebagai Bumiputera.

Fasal (1) Perkara 44 Perlembagaan Negeri Sarawak dengan jelas menyatakan bahawa “Native” has the same meaning as it has in the Federal Constitution for the purpose of the application of Article 153 thereof to Natives of the States”. Ini bermakna takrif “Anak Negeri” mempunyai erti yang sama sebagaimana yang ditakrifkan dalam Perlembagaan Persekutuan. Perenggan (6)(a) Perkara 161A Perlembagaan Persekutuan memperuntukan bahawa “anak negeri” berhubung dengan negeri Sarawak ertinya:

            “Seseorang yang merupakan warganegara dan sama ada yang tergolong dalam salah satu daripada ras yang dinyatakan dalam Fasal (7) sebagai ras asli bagi Negeri itu atau yang berketurunan campuran yang berasal semata-mata daripada ras-ras itu.”

Fasal (7) Perkara 161A memperuntukkan bahawa ras-ras yang dikira sebagai ras asli bagi Sarawak bagi maksud takrif “anak negeri” dalam Fasal (6) Perkara 161A ialah Bukitan, Bisayah, Dusun, Dayak Lauk, Dayak Darat, Kadayan, Kalabit, Kayan, Kenyah (termasuk Sabup dan Sipeng), Kajang (termasuk Sekapan, Kejaman, Lahanan, Punan, Tanjong dan Kanowit), Lugat, Lisum, Melayu, Melano, Murut, Penan, Sian, Tagal, Tabun, dan Ukit.

Ini bermakna Perlembagaan Negeri Sarawak dan Perlembagaan Persekutuan mengiktiraf anak negeri Sarawak yang tergolong dalam salah satu ras asli bagi Sarawak atau yang berketurunan campuran yang berasal semata-mata (exclusive) daripada ras-ras itu. Maka oleh yang demikian, anak yang lahir daripada perkahwinan sesama ras asli merupakan anak negeri. Namun begitu, jika perkahwinan (perkahwinan campuran) antara anak negeri dengan orang yang bukan anak negeri maka anak yang lahir daripada perkahwinan sedemikian bukan anak negeri.

Ungkapan takrif anak negeri berhubung dengan Sarawak diperjelaskan dalam report of the Commission of Enquiry, North Borneo and Sarawak. 1962 atau lebih dikenali sebagai Suruhanjaya Cobbold yang menyatakan seperti yang berikut:

“We recommend that the provisions should apply to those citizens who are…regarded as natives within the meaning of Section 3 of the Interpretation Ordinance, 1953 (see Appendix D)”

Suruhanjaya Cobbold semasa memperkatakan tentang “Special Position of the Indegenuous Races” mengambil pendekatan sedemikian untuk mengimbangi kedudukan antara anak negeri dengan bukan anak negeri sebagaimana yang dinyatakan seperti yang berikut:

“We recognise that the subject would be more complicated in a new Federation than in the existing Federation of Malaya. In the new Federation it would not only be necessary to consider relations between the natives and the non-natives but also to hold a balance between the different native races in the Borneo territories, and at the same time between the natives races as a whole in the Borneo territories and the Malays in Malaya. 

            This special position of the native races, more particularly as it relates to special treatment in the matter of permits and licences in trade and business, would need very careful handling. We recommend that an Advisory Board, including representatives of the principle races, should be appointed in each territory, to advise on its interpretation and administration.”

Oleh yang demikian, hanya anak yang lahir daripada keturunan campuran yang berasal semata-mata daripada ras-ras yang dinyatakan dalam Fasal (7) Perkara 161A Perlembagaan Persekutuan merupakan anak negeri.

Sehubungan dengan itu, kenyataan YB bahawa Perlembagaan Persekutuan tidak mengiktiraf anak yang bapanya Bumiputera dan ibunya bukan Bumiputera sebagai Bumiputera sedangkan mengikut Perlembagaan Negeri Sarawak jika salah seorang ibu bapa adalah Bumiputera, anak akan dikelaskan sebagai Bumiputera, merupakan kenyataan yang tidak tepat.

Justeru itu, kedua-dua ibu dan bapa hendaklah berasal daripada ras-ras yang dinyatakan dalam Fasal (7) Perkara 161A Perlembagaan Persekutuan untuk melayakkan zuriat hasil perkahwinan tersebut dikategorikan sebagai anak negeri dan seterusnya dikelaskan sebagai bumiputera. Sehubungan dengan itu, peruntukan ini juga membawa maksud bahawa jika hanya salah seorang ibu atau bapa yang merupakan anak negeri manakala seorang lagi bukan anak negeri, maka zuriat hasil daripada perkahwinan tersebut tidak dapat dikategorikan sebagai anak negeri dan bumiputera.

Sekian, terima kasih.

Explore posts in the same categories: Parliament

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: